Gepubliceerd op 5-8-2014
Het mensgrote vleeskuiken ‘Rosa’ reist deze zomer door 21 EU-landen om aandacht te vragen voor duidelijke en verplichte etikettering voor kippenvlees. Op zaterdag 2 augustus, de tweede dag van haar 39-daagse tour, voerde ‘Rosa’ actie voor haar soortgenoten in Amsterdam en Barneveld.
Duidelijke informatie op het etiket van vlees
‘Rosa’ maakt zich hard voor een systeem waarbij het etiket op kippenvlees duidelijke informatie geeft over de manier waarop haar soortgenoten leefden. Zij wil dat de consument antwoord krijgt op de simpele vraag: "Hoe werd deze kip gehouden?". De consument heeft er immers recht op precies te weten wat hij koopt.
Waarom juist nu?
De Europese Commissie bekijkt deze zomer de etikettering van kippenvlees. 'Rosa' wil dat zij een eerlijke en verplichte etikettering van kippenvlees voorstelt. Onderzoek toont aan dat Rosa's missie door de meeste mensen in Europa wordt ondersteund1. Acht van de tien Europese consumenten staat achter de verplichte methode van etikettering van kippenvlees.
Vleeskuikens in de vee-industrie
De gemiddelde levensduur van een vleeskuiken in de vee-industrie is negenendertig dagen. Ongeveer 90% van de vleeskuikens in de EU worden in de vee-industrie gehouden. Deze kippen komen nooit buiten en krijgen weinig of geen kans om zich op een natuurlijke manier te gedragen. De eerlijke etikettering moet ook verplicht worden voor vlees van kippen uit de vee-industrie.
In welke landen?
De rondreis van ‘Rosa’ begon op 1 augustus in Londen en eindigt op 8 september in Brussel. Naast Nederland bezoekt Rosa ook Duitsland, Denemarken, Zweden, Finland, Estland, Letland, Litouwen, Polen, Tsjechië, Slowakije, Oostenrijk, Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Griekenland, Italië, Spanje en Frankrijk.
Volg de tour!
De rondreis van Rosa kan worden gevolgd via Twitter en Facebook. Kijk voor meer informatie over deze campagne op de website van Labelling Matters.
Voetnoten
1. Qa Research, 2013. Method of production labelling of meat and dairy products research – Report for Labelling Matters. www.labellingmatters.org.