Gepubliceerd op 5-9-2014
De Amerikaanse tak van voedselgigant Unilever heeft deze week aan een aantal dierenorganisaties, waaronder Compassion in World Farming, beloofd te helpen bij de zoektocht naar een alternatief voor het doden van miljoenen kuikens die nog geen dag oud zijn.
Zo'n ‘eendagskuiken’ is een haantje van het legras, dat direct nadat het uit het ei is gekomen wordt gedood. De haantjes van het legras zijn namelijk niet ‘interessant’ genoeg voor de industrie: ze leggen geen eieren en groeien niet snel genoeg om rendabel te zijn als vleeskip. Zo vinden alleen in Nederland al tientallen miljoenen haantjes een vroege dood.
Unilever gaat nu meebetalen aan de ontwikkeling van een technologie die het doden van de eendagskuikens overbodig maakt. Deze beslissing kan ervoor zorgen dat miljoenen mannelijke kuikens een vreselijke dood bespaard blijft.
Ook in Nederland wordt gezocht naar een oplossing voor dit probleem. De techniek die het mogelijk maakt in het ei te kijken om te voorkomen dat eieren met mannelijke kuikens uitkomen, lijkt het nu te gaan winnen. Lees ons blog hierover.