Eind vorige maand stemde het Europees Parlement over een rapport over het dierenleed tijdens verre veetransporten. Voor de stemming overhandigden we 900.000 handtekeningen van Europese burgers die oproepen tot een einde aan verre veetransporten. Zeer teleurstellend koos het Europees Parlement echter niet voor een verbod, maar voor heel beperkte verbeteringen.
In december concludeerde de Europese parlementaire enquêtecommissie ANIT in een vernietigend onderzoeksrapport dat het dierenwelzijn tijdens veetransporten ernstig in het geding is. Samen met collega-organisaties en 900.000 Europese burgers riepen we op tot een einde aan het transporteren van dieren naar landen buiten de EU, een verbod op het vervoer van piepjonge dieren en om een maximum transportduur van acht uur voor runderen, schapen en varkens en vier uur voor pluimvee en konijnen.
Het is kwalijk dat het Europees Parlement niet luistert naar de luide stem van de bezorgde burgers en deze gruwelijke handel in stand houdt. Wij gaan op volle kracht door met onze campagne tot er een einde komt aan verre veetransporten en richten onze aandacht nu op de Europese Commissie die binnenkort nieuwe dierenwelzijnswetgeving moet voorstellen.
Verre veetransporten
Elk jaar worden miljoenen dieren over duizenden kilometers vervoerd om te worden geslacht of te worden gebruikt in de fok. Tijdens de transporten lijden de dieren ernstig door onder andere stress, uitputting, oververhitting en verwondingen. Zelfs tweewekenjonge kalveren en drachtige dieren worden op transport gesteld met grote dierenwelzijnsproblemen tot gevolg.
Volgens de huidige regels kunnen varkens 24 uur non-stop worden vervoerd en schapen en runderen 29 uur met slechts één uur rust. Vervolgens is een pauze van 24 uur verplicht, maar na deze pauze kan de cyclus worden herhaald, waardoor dieren vaak dagen of zelfs weken onderweg kunnen zijn. Eerder besloot toenmalige minister van LNV Schouten de langste veetransporten voor Nederlandse dieren op te schorten, omdat verplichte rustpauzes werden overgeslagen. In oktober vorig jaar is dit besluit teruggedraaid. 1