Zoekpictogram

Awards voor beter dierenwelzijn naar voedingsbedrijven

News Section Icon Gepubliceerd op 15-6-2022

Kippen

Vandaag zijn onze jaarlijkse Good Farm Animal Welfare Awards (GFAWA's) in Londen uitgereikt aan voedingsbedrijven die zich inzetten voor beter dierenwelzijn. Nieuw dit jaar is de Planet Friendly Award voor bedrijven dit zich inzetten om het gebruik van dierlijke eiwitten, zoals vlees, vis, eieren en zuivel, te verminderen.

De nieuwe award ging naar internationaal cateringbedrijf Compass Group (VK en Ierland) voor de toezegging om in 2025 25% minder voedsel van dierlijke oorsprong te gebruiken en in 2030 40% plantaardige alternatieven voor dierlijke producten aan te bieden. Ook belooft het dat 70% van hun belangrijkste producten tegen 2030 afkomstig zal zijn van regeneratieve landbouw.

Met de invoering van de Planet Friendly Award benadrukken we het belang van overschakeling op een duurzaam voedselsysteem, dat niet alleen beter is voor dieren, maar ook voor mensen en de aarde.

Geert Laugs, directeur CIWF Nederland: 

Om de klimaat-, milieu- en gezondheidscrises het hoofd te bieden moeten we op een geheel andere manier voedsel produceren, in balans met de natuur en door gebruik te maken van kringlopen. Het is daarbij noodzakelijk dat we veel minder dieren houden en consumeren. De dieren die nog wel worden gehouden, moeten alle ruimte krijgen om een goed en gezond leven te leiden. Het is goed om te zien dat grote voedingsbedrijven concrete stappen zetten om een gezonder, duurzaam en diervriendelijker voedselsystemen te creëren.

Internationale winnaars

Pizzaketen Domino’s, die onder andere in Nederland actief is, viel in de prijzen voor hun toezegging te stoppen met alle kooien voor kippen en varkens in 2026. Ze ontving de Cage Free Award.

De Thaise sociale onderneming Hilltribe Organics Ltd won de Sutainable Food and Farming award voor haar werk om dorpen in Thailand te ondersteunen met biologische en regeneratieve landbouw.

Carrefour Brazilië won de award voor beste Retailer Marketing Award voor hun marketingcampagne die de consument het verschil in dierenwelzijn laat zien tussen kooi-eieren, scharreleieren en biologische eieren.

Waitrose sleepte de Best Retailer Award in de wacht voor het behalen van de beste score in de 2022 Supermarket Survey, evenals de Best Retailer Innovation Award voor hun Qualitative Behavioural Assessment-project dat het emotionele welzijn van dieren meet.

Spaanse eierproducent Huevos Guillén heeft voor het eerst een Good Egg Award gewonnen voor zijn streven naar kooivrije eieren. Huevos Guillén is de grootste eierproducent van het land en heeft toegezegd in 2025 100% van zijn eieren en eierproducten in kooivrije systemen te produceren en om een einde te maken aan de zogenaamde combinatiesystemen, waarbij kippen in kooien met meerdere etages worden gehouden.

Ook zijn er zeven awards uitgereikt aan Chinese varkensbedrijven die stappen zetten om het welzijn van de varkens te verbeteren.

Meer informatie over ons internationale werk met voedingsbedrijven vind je op de website van Compassion in Foodbusiness.

Globe

Je gebruikt een verouderde browser die wij niet ondersteunen. Upgrade je browser om je ervaring en de beveiliging te verbeteren.

Als je hier nog vragen over hebt neem dan contact met ons op via info@ciwf.nl. We streven ernaar om binnen twee werkdagen te reageren. Vanwege de grote hoeveelheid correspondentie die we ontvangen, kan het echter af en toe iets langer duren. Als je vraag dringend is, kun je ook telefonisch contact met ons opnemen via +31 (0)24-3555552 (we zijn bereikbaar van maandag tot vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur).