Er moet onmiddellijk een einde komen aan het transport van piepjonge kalfjes van Ierland naar Frankrijk. Dit is de boodschap van de brieven die we samen met collega-organisaties naar de Europese Commissie en naar Stena Line Ferries stuurden. Ierland zet elk jaar tienduizenden kalveren, sommigen slechts twee of drie weken oud, op transport over zee naar andere EU-landen. Tot nu toe zijn er dit jaar 158.000 kalveren geëxporteerd van Ierland naar Frankrijk. Vervolgens reizen de dieren door naar andere landen, waaronder ruim 76.000 kalfjes naar Nederland, en naar Spanje, Italië, Roemenië, Polen, Hongarije en Kroatië.
Meer dan een dag zonder eten
Kalveren hebben dagelijks behoefte aan energie en eiwitten. Omdat ze gedwongen van hun moeder zijn gescheiden, krijgen ze normaal gesproken melkvervangers. Maar tijdens deze lange reizen overzee en over de weg die wel meer dan 27 uur kunnen duren, krijgen de dieren geen voedsel. Vorig jaar december oordeelde de Europese Commissie daarom dat deze transporten de regels overtreden.
Oproep tot onmiddellijke actie
Volgens de Europese regels (Verordening 1/2005 inzake de bescherming van dieren tijdens het vervoer) moeten de kalveren die in vrachtwagens aan boord van de ferry van Ierland naar Frankrijk staan te eten krijgen. Omdat dit niet gebeurt, roepen wij de Europese Commissie op deze overtreding direct aan te pakken en een einde te maken aan deze transporten. De brief is naast Compassion in World Farming ook ondertekend door onder andere Eurogroup for Animals, RSPCA, World Animal Protection en Vier Voeters.
Stena Lines: stop de transporten
Ook veerbootmaatschappij Stena Line, die de transporten uitvoert, verzoeken we dringend te stoppen met de transporten. Eerder, in 1994, zette Stena Line nog positieve stappen door te stoppen met de veetransporten van Zuid-Engeland naar het Europese vasteland. Dit was het begin van het einde aan veetransporten vanuit Groot-Brittannië - die eerder dit jaar werden verboden.
Geert Laugs, directeur CIWF Nederland:
Kalfjes mogen maximaal 12 uur lang zonder eten vervoerd worden, zo luidt het wetenschappelijk advies. Omdat dit op de lange reizen van Ierland naar Frankrijk niet mogelijk is, heeft de Europese Commissie zelf laten weten dat de transporten in strijd zijn met de Europese dierenwelzijnswetgeving. Het is nu hoog tijd dat de Europese Commissie de daad bij het woord voegt en actie onderneemt en dat Stena Lines stopt met dit dierenleed en deze kwetsbare, jonge kalfjes niet meer transporteert.
Meer weten?
Lees meer over het dierenleed bij verre veetransporten en de grote rol die Nederland daarin speelt in het rapport (Engelstalig) dat we samen met collega-organisatie Eurogroup for Animals publiceerden.
Help ook mee!
Uitputting, dorst, hitte, verwondingen, het dierenleed tijdens verre veetransporten is schrijnend. Met onze supporters voeren wij daarom nationaal en internationaal campagne voor een einde aan verre veetransporten.
Jij kunt ook meehelpen: steun ons werk voor de dieren vandaag met een donatie.