Bij onze jaarlijkse uitreiking van prijzen voor beter dierenwelzijn waren ditmaal vier Nederlandse winnaars. Het zuivelmerk Kalverliefde, waar kalfjes niet direct bij hun moeder worden weggehaald maar een tijd bij haar mogen blijven, viel onder andere in de prijzen. Ook de boerderijen van Zonvarken, waar varkens meer ruimte hebben, werden geprezen. Albert Heijn kreeg erkenning voor het stoppen met de verkoop van garnalen uit kwekerijen waar de ogen van de dieren worden afgeknipt.
Tijdens de feestelijke uitreiking in Parijs van onze ‘Good Farm Animal Welfare Awards’ ontvingen in totaal 49 bedrijven van over de hele wereld een prijs voor hun stappen naar beter dierenwelzijn in de veehouderij.
Nederlandse winnaars
Kalverliefde ontving twee prijzen: een prijs was er voor hun manier van kalveren houden, waarin pasgeboren kalfjes niet meteen bij hun moeder worden weggehaald. Vrouwelijke kalfje blijven 2,5 tot 3 maanden bij hun moeder en stiertjes minstens 35 dagen. Samen kunnen ze genieten van veel bewegingsruimte in de wei. De andere prijs was voor de positieve campagne waarmee Kalverliefde haar zuivelproducten bekend maakt aan een breed publiek dat koopt bij Albert Heijn, Plus en sinds kort ook Jumbo.
Zonvarken kreeg een 'Innovation Award' voor hun vernieuwende manier van varkens houden. In een stal van Zonvarken hebben de dieren veel daglicht en frisse lucht, leven ze op stro en worden de moedervarkens niet vastgezet in stalen kooien.
Kipster kreeg een prijs voor het introduceren van het introduceren van haar diervriendelijkere houderij en klimaatneutrale stallen in de Verenigde Staten.
Albert Heijn tenslotte kreeg een prijs voor het stoppen met de verkoop van garnalen waarvan de ogen werden verwijderd en het bevorderen van onderzoek naar welzijnsverbeteringen voor vissen.
Lees meer over alle winnaars op de internationale website.